Få registreret dit logo design!

31 January 2020 Anders Lundtang Hansen

editorial

Når du er nået dertil, hvor du er tilfreds med dit logo design, som du har fået udfærdiget enten alene eller sammen med kyndige grafikere, computerkyndigere, tegnere og/eller andre, hvad er så det næste logiske træk?

De fleste er nok så glade for deres logo, hvis der er lagt tanke, sjæl og personlighed bag det, især når der er brugt penge og tid på det, så det flugter med ens vision, og det passer til ens brand, at de gerne vil vise det frem hurtigst muligt!

Man vil lave bannere, trykke merchandise med det, sætte det på skilte med videre og vise, hvor kreativ man har været og håbe, at andre synes det samme, og det skulle gerne gælde dem, som ikke står en nær, men som skal reagere på ens logo, om det så er i form af ens butik, produkt, firma eller andet.

Men “de andre” kan jo også være konkurrenterne, som internt indrømmer, at det er et godt logo, hvorfor de skynder sig at lave noget tilsvarende, ændre på nogle linjer og bruge nogle andre farver og sende det på gaden.

Så griner man lidt som den oprindelige opfinder af designet, og det samme gør dem, der kender en og genkender ens logo, men der er bare et problem her: selvom du var først, så er det ikke ensbetydende automatisk med, at du ejer rettighederne til det.

Dette skal registreres og godkendes, før du udelukkende må bruge det som brand.

Den slags kan koste lidt, men i det lange løb skulle det gerne kunne svare sig i kraft af, hvad det logo vil indbringe dig af kunder, markedsværdi og genkendelighed.

Først dér vil du kunne hive andre i retten, hvis det skulle komme så vidt.

Du drømmer ikke om, hvor mange opfindelser, brands med videre, som de oprindelige ophavsmænd har mistet, fordi de ikke fik patent på deres idé, eller de glemte at forny det.

Den fælde skal du ikke falde i!